Followers

Like this...:)

21 April 2011

Cinta & Rindu Menurut Islam


Assalamualaikum…..
Entri hari nie sy nk kongsi tentang cinta & rindu menurut islam...
Kebetulan sy ade t’bace buku di library...
Topik utama yg dibincangkan mengenai percintaan kpd Allah s.w.t.
Terasa kesal dan rasa bersalah mnyelinap ke dlm hati sy apabila membaca isi-isi didlm buku tersebut yg membahaskan tentang hak Allah dan hak kita sbg hambanya...
Topik cemburu juga mencuit perasaan sy dan memasukkan unsur humor di dalamnya. Antaranya cemburu Aisyah Radiallahu anh t’hadap madunya. Apabila pembantu madu Aisyah membawa semangkuk bubur utk nabi, tiba-tiba Aisyah menepis mangkuk bubur tersebut krn cemburu. Kemudian Rasulullah menyuruh pembantunya membawa mangkuk itu ke dapur & memberitahu“Ibu kamu hari ini cemburu, bawalah mangkuk itu ke dapur”
Topik bidadari di syurga sungguh mengelojakkan perasaan sy sbg org yg masih muda.
MasyaAllah betapa indahnya bidadari yg digambarkan melalui buku ni.
Apabila diceritakan balasan syurga, seolah-olah kita sdg berada di dlmnya.. huraiannya membuatkan rasa rindu utk bertemu & melihat
Allah Yang Maha Tinggi..
Kisah di zaman sahabat & tabiin mengenai derita org yg mencintai begitu menyedihkan perasaan sy..Berapa ramai yg meninggal krn derita cinta.Betapa ramai yg mampu menjaga nafsu dr dirosakkan shgga meninggal dunia..
Allahuakbar..
Akhir sekali apa yg membuatkan sy mengalirkan air mata apbla penulis membahaskan tentang celaan t’hadap nafsu..Bagaimana neraka digambarkan & betapa buruknya seksaan kpd penzina..
Allahuakbar,.gerun masih melekat dihati sy..Bacalah buku ni best sgt..byk memberi pengajaran kpd kita...
Kata-kata didlm buku t’sebut yg sy tdak lupa...
“Cinta itu laksana pohon di dlm hati. Akarnya adlh ketundukan kpd kekasih yg dicintai,Dahannya adlh mengetahuinya,Rantingnya adlh ketakutan kepadanya.Daun-daunnya adlh malu kepadanya,Buahnya adlh ketaatan kepadanya dan Air yg menghidupnya adlh menyebut namanya.Jika di dlm cinta ada satu bahagian yg kosong,bererti cinta itu kosong.”

p/s:sila klik sini utk mengetahui dgn lebih lanjut..

No comments:

Post a Comment